Jak zlepšit paměť

V současné době, kdy se náš chytrý telefon stává naším druhým mozkem, se zdá, že mít dobrou paměť je skoro zbytečné. Proč bychom si měli lámat hlavu s pamatováním si věcí, když si můžeme "vygooglit" prakticky cokoliv? Přestože se zdá, že vědomosti si můžeme obnovit během pár kliknutí, není to tak jednoduché. Dobrá paměť nás může zachránit v mnoha situacích. Schopnost udržet informace v hlavě a vybavit si je, když je potřeba, je nenahraditelná. Zlepšování paměti není věda, ale spíše umění, které můžeme zvládnout během běžného dne plného každodenních povinností. Jak tedy trénovat paměť při každodenním shonu? Pojďme se na to společně podívat.

Žena, která přemýšlí jak si zlepšit paměť

 

Obsah článku

S čím souvisí dobrá paměť

Paměť je klíčová mentální schopnost, která nám umožňuje ukládat, uchovávat a vybavovat si informace, když je zrovna potřebujeme. Jedná se o základní proces, který hraje podstatnou roli v učení, plánování, rozhodování a interakcích s okolním světem. Paměť je výslednou komplexní interakcí mezi různými oblastmi mozku. Rozeznáváme dva základní typy paměti: 

  • krátkodobou - uchovává informace jen několik sekund nebo minut,
  • dlouhodobou - některé informace uchovává po celý život.

Dlouhodobá paměť se dále rozděluje na:

  • explicitní - paměť pro fakta a události,
  • implicitní - paměť pro dovednosti a zvyky.

Dobrá paměť závisí na celé řadě faktorů, které ovlivňují schopnost ukládání a vybavování si informací. Zásadní roli hraje celkové zdraví a funkčnost mozku. Lidský mozek má klíčovou schopnost, která se nazývá neuroplasticita, díky ní se neustále mění a přizpůsobuje, a to dokonce i ve stáří. 

Postup jak si zlepšit myšlení a paměť postupně krok po kroku

Mezi další faktory ovlivňující paměť patří: 

  • Výživa
  • Spánek
  • Fyzická aktivita
  • Psychické cvičení
  • Sociální interakce
  • Stres a duševní zdraví

Zlepšení paměti a soustředění tedy docílíme kombinací zdravého životního stylu, aktivního procvičování mozku, odpočinkem a aktivním udržováním mentálního zdraví. Tyto faktory přispívají k lepší funkci mozku a jeho kognitivních funkcí.

8 tipů na zlepšení a podporu paměti

Hledáte tipy, jak si zlepšit paměť a vzpomínky si, co nejdéle uchovat? Nezapomeňte, že zlepšení paměti a koncentrace je komplexní proces, který vyžaduje změny v několika oblastech života. Zaměřte se především na:

  • Zdravou stravu - Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny (např. losos, chia semínka), antioxidanty (borůvky, jahody, paprika) a vitamíny skupiny B. Měli byste omezit příjem cukru a zaměřit se na pravidla komplexního jídelníčku.

  • Dostatek spánku - Kvalitní spánek pomáhá třídit vzpomínky a zlepšuje koncentraci, proto se snažte spát alespoň 7 hodin denně. 

  • Pravidelnou fyzickou aktivitu - Krátká denní procházka je nesmírně přínosná pro celkové zdraví.

  • Cvičení krátkodobé paměti - Učte se nové dovednosti, hrajte logické hry, luštěte osmisměrky nebo se učte nový jazyk.

Dívka, která se soustředí při meditace, aby jí lépe fungovala pamět

  • Meditaci - Pravidelné dýchací cvičení zlepšuje koncentraci a paměť, díky udržování emoční rovnováhy.
  • Hydrataci - Dostatečný příjem tekutin je klíčový pro správnou funkci mozku.
  • Sociální interakce - Setkávání s přáteli a rodinou zlepšuje paměť a stimuluje mozek.
  • Organizaci času a plánování - Používejte seznamy úkolů, kalendáře a poznámky pro lepší organizaci času. Tento krok minimalizuje stres a funguje jako podpora paměti a soustředění. 

Soustředění a paměť nejsou statické, a proto se dokážou vhodným cvičením a životními návyky stále zlepšovat.

 

 

TIP: Můžete zkusit také doplňky stravy bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vitamíny skupiny B, gingko bilobu, vitamín D nebo acetyl-L-karnitin. 

Jak zlepšit soustředění

Často zapomínáte a těžko hledáte koncentraci pro splnění pracovního úkolu? Trénink paměti a koncentrace je klíčový pro zvýšení produktivity a efektivního učení. Co pomáhá na soustředění a slouží jako podpora paměti při učení? Sepsali jsme několik konkrétních tipů, jak zlepšit soustředění: 

  • Stanovte si jasné cíle - Stanovení konkrétních cílů pomáhá k udržení koncentrace. Udělejte si přesný denní plán a toho se držte.
  • Pracujte v klidném prostředí - Přizpůsobte si pracovní místo vlastním potřebám, kde vás nebude nic rozptylovat a dokážete se plně koncentrovat na vaší práci.
  • Zařaďte pravidelné přestávky - Vhodné je pracovat například 30 minut a pak si dát na 5 minut pauzu. Délka činnosti a pauzy může být individuální, ale je nezbytná pro udržení koncentrace. 
  • Ztlumte své mobilní telefony a vypněte notifikace - Mnoho telefonů nabízí také režim soustředění, který pro vás může být řešením. Digitální zařízení a počítače mohou být zdrojem přílišného rozptylování.
  • Meditujte - Meditace zlepšuje schopnost koncentrace a zklidňuje mysl.
  • Mějte pořádek ve svém okolí - Nepořádek působí rušivě a může vás rozptylovat.

TIP: Máte před sebou důležitou zkoušku, státnice, ale po několika dnech učení už se nedokážete soustředit? Zkuste Kratom na podporu učení. 

Zvýrazňovace na důležité informace při studiu na zlepšení paměti

Jak trénovat paměť

Oproti tomu trénink paměti je komplexní proces, který vyžaduje systematický přístup a pravidelnou praxi. Existují dokonce speciální kurzy, během nichž si osvojíte techniky, jak paměť správně trénovat. Můžete se setkat s celou řadou knih a pracovních listů na podporu paměti při učení. Pokud, ale zrovna nechcete utrácet, podívejte se s námi na jednoduchá cvičení, která můžete praktikovat kdykoliv a kdekoliv: 

  • Opakování informací - Materiály si přečtěte několikrát a nahlas si informace zopakujte. 

  • Vytváření map nebo schémat - Pomocí vizuálu si člověk lépe pamatuje získané informace. 

  • Používání zvýrazňovačů a dalších vychytávek

  • Hraní paměťových her - Během paměťových a logických her si procvičíte paměť zábavným způsobem.

  • Učení nových dovedností - Získávání nových dovedností učením podporuje neuroplasticitu mozku.

  • Využívání mnemotechnických pomůcek - Jedná se o slovní konstrukce, které nám pomáhají zapamatovat si obtížné věci.

  • Testování naučených informací - Zkoušení je efektivní strategií pro upevnění informací v paměti. Můžete použít kartičky, kvízy nebo prezentovat nahlas sami pro sebe. 

  • Zrušení nákupního lístku - Zkuste si položky postupně zapamatovat. Začněte s malým množstvím a přidávejte další, tak jak vám to bude pohodlné.

  • Luštění křížovek a četba

Důležité je zaměřit se komplexně na životní styl, který zahrnuje pestrý jídelníček, pravidelné cvičení, dostatek spánku a další.

Myslete na to, že zlepšení paměti je proces, který vyžaduje trpělivost a důslednost. Mozkové funkce jako je paměť a soustředění nejsou statické a prostřednictvím správné strategie a životního stylu se dají zlepšit. Dodržujte pravidla racionálního stravování, dostatečného spánku, přiměřené fyzické aktivity a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Prostřednictvím mentálních cvičení a tréninku paměťových funkcí můžete každý den trénovat koncentraci a paměť. 

Studentka která se učí na zkoušku a nedokáže již přemýšlet, jak si zlepšit pamět

Nezapomeňte, že lidský mozek je jedinečný a každému funguje trochu jiná strategie. Pravidelným tréninkem a praxí můžete dosáhnout lepších výsledků celkového soustředění. Paměť je cenný dar, který nám umožňuje učit se a růst, ale také uchovávat si důležité životní vzpomínky a plánovat si nové. Pečujte o ni každodenním tréninkem a uvidíte, že vaše úsilí na sebe nenechá dlouho čekat.

Časté dotazy k tématu Jak zlepšit paměť

Jak si zapamatovat nová jména a tváře?

Zapamatování si nových jmen a tváří vyžaduje koncentraci a cvik. Při seznamování s novým člověkem se soustřeďte, jméno si během konverzace několikrát opakujte. Neváhejte novou osobu hned začít oslovovat jménem, takto si ho lépe zapamatujete. Zkuste si vytvořit asociaci mezi jménem a něčím, co je vám již známé, ať už se jedná o jinou osobu, aktivitu nebo věc. Pokud se bojíte, že si později nevzpomenete, neváhejte si jméno zapsat do telefonu s poznámkou, která vám později pomůže si danou osobu připomenout. 

Co zhoršuje paměť?

Existuje mnoho faktorů, které negativně ovlivňují paměťové funkce. Stres a nedostatek spánku mohou poškodit mozkové buňky a zhoršovat ukládání nových informací, potažmo vybavování si těch nových. Strava bohatá na jednoduché cukry a zpracované potraviny může mít také negativní vliv na koncentraci a paměť. Vyvarujte se také konzumaci alkoholu, kouření a přemíry léků. 

Jaké jsou vhodné cviky na zlepšení paměti?

Pro posílení paměti volte strategii, která stimuluje mozek různými způsoby. Vsaďte na oblíbené luštění křížovek, sudoku, šachy nebo učení se nového jazyka. Zkuste paměťové hry, které vyžadují zapamatování si seznamů nebo sledování vzorů a čísel. Zkombinujte mentální cvičení s fyzickou aktivitou, jako je pravidelné cvičení nebo jóga, což vám pomůže s lepším průtokem krve do mozku a přispěje ke zlepšení paměti.

Sdělení v tomto článku je pouze informativní a určeno ke vzdělávacím účelům. Pokud máte dlouhodobé zdravotní problémy nebo jiné potíže, měli byste váš zdravotní stav konzultovat s lékařem nebo jiným odborníkem.

Zdroje:

HEALTHINE. 14 Tips to Improve Your Concentration [online]. Dostupné z: How to Improve Concentration: 14 Tips (healthline.com)

 HEALTHINE. 25 Ways to improve your memory [online]. Dostupné z: How to Improve Memory: Power, Concentration, Retention, and Focus (healthline.com)

 WIKIHOW. Jak si zlepšit paměť [online]. Dostupné z: Jak si zlepšit paměť (s obrázky) – wikiHow

 10 zaručených rad, jak zlepšit paměť [online]. Dostupné z: 10 zaručených rad, jak zlepšit paměť | Zdravě.cz

HEALTHINE. Understanding Explicit Memory [online]. Dostupné z: Explicit Memory: Overview, Comparisons, and How to Improve It (healthline.com)